NTAA’22

5 februari – 13 maart, 2022
Zebrastraat - Zebrastraat 32/001 - 9000 Gent - België
Organisatie: Stichting Liedts-Meesen

Zaterdagavond 12 maart vond de award uitreiking plaats van NTAA'22 in Zebrastraat. Voor de internationale wedstrijd - New Technological Art Award- schreven 836 kandidaten uit 72 verschillende landen zich in. Uit deze inzendingen selecteerde een internationale jury 20 genomineerden:

Haseeb Ahmed (US/BE) – Stock Weather (2020)
Bull.Miletic (NO) – Ferriscope (1893 – 2020) (2020)
Peter Burr (US) – Dirtscraper (2020)
Peter de Cupere (BE) – Olfabet (2021)
Félicie d’Estienne d’Orves (FR) – Martian Sun Series (2019)
Şölen Kıratlı (TR/US), Hannen Wolfe (US), Alex Bundy (US) – Cacophonic Choir (2019)
Egor Kraft (RU/AT) – Content Aware Studies Series (2020)
LarbitsSisters (BE) – Crypto Miner Car (2021)
Carolin Liebl & Nikolas Schmid-Pfähler (DE) – RE:PLACES (2021)
Felix Luque Sánchez (SP/BE) – Perpetuité I (2021)
Julian Palacz (AT) – Handle with Care (2021)
Giacomo Piazzi & Matthias Pitscher – The Chiromancer (2020)
Tivon Rice (US) – Models For Environmental Literacy (2020)
Irakli Sabekia (GE) – Voicing Borders (2019)
Theresa Schubert (DE) – mEat me (2020)
Ling Tan (UK) – Playing Democracy (2020)
Timothy Thomasson (CA) – Slow Track (2021)
Nathan Thompson, Guy Ben-Ary, Sebastian Diecke (AU) – Bricolage (2020)
Jeroen van Loon (NL) – Permanent Data (2020)
::vtol:: (RU) – Floating Point Number (2019)

De publieksprijs ging uit naar Olfabet van Peter De Cupere:

Olfabet is een geur alfabet, om woorden en teksten met geuren te kunnen lezen. Door specifieke geuren te linken aan letters, kunnen we de mogelijkheid uitbreiden om te lezen en leren. De documentaire “The making of the Olfabet” toont de 7 geur ambassadeurs, want The Olfabet is ontwikkeld door hun ervaringen als blinde of slechtziende personen.

Peter de Cupere bedankt de bezoekers van de NTAA-tentoonstelling om aan het Olfabet de publieksprijs toe te kennen:

“ Dit is een grote eer. Het getuigt dat het publiek interesse toont in het idee achter het lezen via ruiken. Ze geven zo ook aandacht voor blinden en slechtzienden. Want zij zijn uiteindelijk de kern waarom het Olfabet werd ontwikkeld.

Hierbij wil ik graag de Stichting Liedts – Meesen danken voor het al jaren inrichten van de International New Technology Art Award en dit allemaal mogelijk te maken. Dankzij hun mecenas attitude en liefde voor kunst, wetenschap, technologie en de maatschappij geven zij kansen aan vooruitdenkende kunstenaars. Kunstenaars die innovatief denken en verder kijken dan de traditionele kunstvormen zonder hieraan afbraak te doen. Het is een podium waar de crème de la crème van technologische kunstwerken worden tentoongesteld en dat maakt dit ook uniek in de wereld.

Ik zie mij zeker niet als beter dan de andere kunstenaars die ik hier heb leren kennen. We zijn allemaal winnaars onder elkaar. Doordat er al een professionele selectie van 20 genomineerden uit 836 inzendingen uit 72 landen werd gedaan, was ik al heel tevreden dat mijn Olfabet bij de genomineerden zat. Dat was al een prijs op zich! Om nu dan ook de publieksprijs in ontvangst te mogen nemen, vind ik een signaal van respect voor al de inzet en tijd die hiermee gepaard ging. Maar ook de 7 blinden en slechtzienden die als geurambassadeurs mij adviseerden hoe zij de geuren en ontwerpen ervaarden, verdienen alle eer. Zonder hen zou het Olfabet moeilijker of zelfs helemaal niet tot stand zijn gekomen. Zij waren mijn kritische adviseurs. Dankzij de vele gesprekken met hen kon ik het Olfabet ontwikkelen tot wat het nu is. Ik hoop dit in de toekomst ook verder te kunnen zetten.

De geldprijs van 5.000 euro voor de publieksprijs, schenk ik voor meer dan de helft aan de geurambassadeurs, -de 7 blinden en slechtzienden. Het resterend bedrag wordt gebruikt om andere versies van het Olfabet uit te werken in o.a. 3D geprint materiaal en zo op een artistieke, maar ook meer conceptuele manier verder onderzoek ermee te doen.”



De prijs van de jury ging naar Egor Kraft (RU/AT) – Content Aware Studies Series (2020)

Content Aware Studies is een reeks artistieke onderzoeken die computer-, sculpturale, op scherm gebaseerde en tekstuele werken omvat, die samen kritisch bekijken welke artistieke, technische en filosofische capaciteiten de machineleertechnologieën bezitten, zowel als middel voor automatisch historisch onderzoek als voor de productie van synthetische kennis. Het proces wordt al meer dan een jaar ontwikkeld door een kunstenaar in samenwerking met datawetenschappers (Strelka Institute, University of Southhampton). Ze trainen artificiële neurale netwerken om verloren fragmenten van beeldhouwwerken of friezen uit de klassieke oudheid aan te vullen en om objecten uit die tijd te maken, die nooit bestaan hebben maar wel authentiek zijn. De research gaat na hoe geavanceerde AI’s – specifiek aangepaste generatieve antagonistennetwerken die gelden als recente ontwikkelingen in computervisie, cognitie en beeldweergave – werken als ze worden getraind op datasets met duizenden 3D-scans van klassieke beeldhouwwerken uit bekende internationale museumcollecties (bv. British Museum, Metropolitan, Museo Nazionale Romano enz.). Het algoritme genereert modellen die dan worden ge-3D-print en CNC-gefreesd in marmer en verschillende kunststoffen om leemten in geërodeerde en beschadigde marmersculpturen op te vullen. Sommige algoritmische resultaten worden omgevormd tot nieuwe machinegemaakte sculpturen, die onbehaaglijk aanvoelen door hun algoritmische integriteit. Ze zetten het werk van de synthetische interventie om, waardoor de vorm getrouw authentiek is, maar leiden ook tot bizarre fouten en algoritmische normalisaties van vormen die vroeger al door de canon van de Griekse en Romeinse kunst waren gestandaardiseerd en gereguleerd.



De juryleden die hun stem uitbrachten zijn Yves Bernard (oprichter iMAL, curator en kunstenaar), Edwin Carels (curator new media tentoonstellingen), Jean-Marie Dallet (kunstenaar, research professor aan de Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne), Tom Dekyvere (kunstenaar), Nick Ervinck (kunstenaar, winnaar van de update_2 publieksprijs), Ralph Dum (wetenschappelijk medewerker en senior expert van de Europese Commissie), Karen Helmerson (programmadirecteur voor Electronic Media, Film & Visual Art aan de New York State Council on the Arts (NYSCA)), Julien Maire (kunstenaar en laureaat van de prijs van de jury van update_2), Françoise Meesen (Stichting Liedts-Meesen Foundation), Alain Thibault (artistiek directeur ELEKTRA Montreal) en Stef Van Bellingen (consultant voor Zebrastraat, artistiek leider VZW Warp).