Rhône-Poulenc et Alcate


Rhône-Poulenc et Alcate (189-1990) by Dominique Sarraute

Over het kunstwerk

Dominique Sarraute, dochter van Nathalie Sarraute, Franse schrijfster van Russische origine, is gepassioneerd door industriële techniek. Oorspronkelijk schilder en fotografe, stelt ze sinds geruime tijd haar artistiek talent in dienst van de grote namen in de industrie om hun producten te sublimeren. Met een onvermoeibaar enthousiasme toont Sarraute ons het andere leven van de industriële objecten, wat hen een rijke en gekleurde verbeelding geeft, mysterieus en psychedelisch, die hun banaliteit of functie als accessoire verwerpen.

Het begon met een poster van een elektrische batterij die ze opmerkte tijdens het wachten in een metrostation. Deze batterij zag er levenloos, plat en depressief uit. Sarraute, die met het oog van een kunstschilder naar voorwerpen kijkt, wou deze massaproducten in een andere ruimtelijke context plaatsen en ze zo de kans geven hun kwaliteiten en dynamiek naar voren te brengen en hun banaliteit af te schudden. Sarraute heeft aandacht voor details, maar dit zonder de objecten van hun identiteit te beroven. Het inzoomen op een detail creëert een geheel nieuw universum.

De thematiek: industriële massaproducten, bedoeld om gebruikt en niet om bekeken te worden. Deze louter utilitaire functie geeft ze hun extreme strengheid, nauwkeurigheid. Het object is volkomen duidelijk, herkenbaar, maar als herschapen, met een nieuw leven. Het object verwijst enkel naar zichzelf. Ze tracht de objecten weer te geven op een andere manier, ze een andere realiteit te geven, opdat de kijker ze anders zou interpreteren en hun schoonheid erin zou kunnen ontdekken.

Over de kunstenaar

image Dominique Sarraute, Woont en werkt in Parijs, Frankrijk - www.dominique-sarraute.fr

Opleiding: Schilderkunst

Dominique Sarraute heeft geen opleiding in de fotografie gevolgd. Ze vindt het zelfs moeilijk te begrijpen dat zulke (lange) opleidingen bestaan en gelooft niet in de noodzakelijkheid van duur professioneel materiaal om tot goede foto's te komen. Ook beweert ze geen stijl of techniek te hebben. De te fotograferen voorwerpen worden op een tafel geplaatst en onderworpen aan lichteffecten, maar hierbij moet het object gerespecteerd worden en steeds herkenbaar blijven in het eindbeeld.

Al 30 jaar werkt Dominique Sarraute voor de meest prestigieuze Europese bedrijven. Haar foto's illustreren jaarverslagen, agenda's, kalenders en affiches, en werden gebruikt als bedrijfsdecoratie en voor tentoonstellingen. In New Zebra hangt een reeks van ultrascherpe opnames van glasvezels die een kleurrijk en rijk gevarieerd spectrum van vormen weergeeft. De kunstmatige glasvezels geven ons de illusie van een onderzeese wereld.