De gelaagdheid van de aardkorst in een schakering van zwart en grijs.
Vele porseleinen plaatjes op elkaar gelegd in een strak ritme tot een spannende compositie.
Herhaling, ritme en beweging zijn steeds terugkerende elementen in alle werken van groot tot klein.
In Zwart-Grijs is een sober coloriet gebruikt, met een schrale toepassing van glazuur, grote aandacht voor kleurnuances en de wijze waarop licht de vorm bespeelt.
Over het kunstwerk
Over de kunstenaar
Jeanne Opgenhaffen , Woont en werkt in Kruibeke, België - www.opgenhaffen.com
Opleiding:
Keramiek, Koninklijke Academie voor Schone Kunsten en Nationaal Hoger Instituut, Antwerpen, België
"De onvoorstelbare stratigrafie van de materie waarop we lopen en werken, drukte een onuitwisbare stempel op haar geest. Het resulteerde in panelen, die op een esthetische wijze de beweging van de aarde probeerde te vatten. Haar materiaal werd porselein, de droom van iedere keramist. Het is dit ultieme materiaal, een zachte, poreuze fijne aarde, bijna edele klei wit van kleur, dat in de handen van een creatieve geest vorm mag krijgen." (Johan Valcke 1993)
"Op architectonische wijze opgebouwd door middel van vlakverdeling en beweging, licht en donker, rond een centrale uitstulping waar de schaduw even belangrijk is als het volle licht." (Frans Boenders 1994)
"Haar gehele oeuvre geeft blijk van een verrassende poëzie die gepaard gaat met een discrete vindingrijkheid en een verfijnde nauwgezetheid. Zij suggereert bewogenheid vanuit een beredeneerde en wel afgemeten ordening." (Hugo Brutin 1999)